Inclusief toerisme als businesstransformator voor logiesverstrekkers en bedrijven – TETRA project

Ervaringen van deelnemers

Benieuwd naar de ervaringen van enkele deelnemers aan dit onderzoek rond inclusief toerisme? Bekijken dan onderstaande video’s of lees de case studies.

Video’s

Case Studies

Case Study Touchpoint 1

Deze casestudy is een illustratie aan de hand van een case van de Vlaamse Jeugdherbergen en gaat over een volt toegankelijke website voor iedereen.

Klik op de afbeelding om de hele case study te bekijken.

Case Study Touchpoint 2

Deze casestudy is een illustratie aan de hand van een case van Provinciaal recreatiedomein Zilvermeer en gaat over een vlot toegankelijke receptie voor iedereen.

Klik op de afbeelding om de hele case study te bekijken.

Case Study Touchpoint 3

Deze casestudy is een illustratie aan de hand van een case van Koto B&B, Porta Superia B&B en Signburo. Het gaat over het verbeteren van de wayfinding van de logies.

Klik op de afbeelding om de hele case study te bekijken.

Case Study Touchpoint 4

Deze casestudy is een illustratie aan de hand van een case B&B Boat over acties om blijvend te verbeteren.

Klik op de afbeelding om de hele case study te bekijken.

Testimonials

Voor mij was het TETRA-traject een eyeopener om meer bewust inclusief te ontwerpen en te communiceren. Binnen Doublegum, maar ook daarbuiten moedigen we anderen aan om inclusiviteit meer te omarmen.

Het is iets wat veel vaker gedaan zou moeten worden vanaf de basis. Indien meer mensen inclusief zouden (voor)denken, vallen minder mensen uit de boot. Heel erg logisch, maar nog steeds niet evident. Zeker de overheid zou dit moeten aanmoedigen, maar ook bouwheren, architecten, interieur-architecten en andere bouwgerelateerden kunnen hier makkelijk een voortrekkersrol opnemen. Daarnaast zouden ook clubs, verenigingen, horeca en… eigenlijk gewoonweg ALLE andere mensen meer gebaat zijn met een inclusieve kijk op het leven.

Er bestaan reeds heel wat budgetvriendelijke, creatieve en doordachte oplossingen die hun inclusieve nut (binnen en buiten toerisme) ruim hebben bewezen. Voor sommigen onder ons maken deze echt een wereld van verschil en toch ontbreken ze vaak nog op vele plekken… Het TETRA-project bracht dit op een begrijpbare manier in kaart. En bood dankzij een activerende en creatieve samenwerking, tegelijk ook onmiddellijk inzetbare oplossingen binnen toerisme aan. Het TETRA-traject leerde me vooral om attenter te worden en aandacht te hebben voor de zaken waar inclusiviteit ontbreekt. En dat zijn er helaas nog te veel. Niet alleen bij toerisme. Inclusief denken is voorlopig nog een mindset waar je echt voor moet kiezen. Hopelijk is dit binnen korte periode zo ingebakken, dat het eerder een evidentie is geworden.

John Petitjean
Creative chef, doublegum

tekening tamara en sven

Welke impact heeft het inclusieproject op onszelf en de onderneming gehad? Een vraag die me bezig houdt

sinds de weg van 2 jaar die we samen met TETRA inclusief mochten bewandelen. Het is een confronterende reis geweest waarin we nog meer bewust werden van ‘niet stigmatiserend maar universal’ te denken. Aangezien wij als gezin dagdagelijks aarding krijgen met het gegeven van te leven met een beperking is dat een onderwerp dat we op een hele positieve manier trachten te interpreteren. Wij zien een zwakte als een opportuniteit om het om te buigen in een sterkte. We trachten mensen en fabrikanten in onze omgeving te prikkelen om ‘universal design’ te denken.

Zo zijn er in de boeiende rit naar de eindstreep van dit project heel wat fabrikanten, familie en vrienden mee op de kar gesprongen; DEJOND (metaal), GnG, Advys, Repox, Draaiboom, Noppe Slaapcultuur, Kreamat, NN Light enz.

Het is een boeiende samenwerking en als je mensen betrekt in het samen zoeken naar fijne oplossingen, kom je tot zo een energieke uitwerking. Je ‘infecteert’ elkaar met het ‘anders’ denken. Het wordt een plezier. Door mee te doen aan dit project hebben we alleen maar meer ‘goesting’ gekregen om hiermee door te gaan.

Mocht ik een toverstaf hebben… Ik zou het Tetra team graag willen meenemen in een droomproject van ons ‘De Kinderboerderij’. Hun advies en leidraad geven voeding om door te zetten. Het gevoel van samen aan 1 touw te trekken… Zalig. If you want to go FAST…. You go ALONE. If you want to go FAR, you go  TOGETHER!

Meer van dat
Groetjes en een welgemeende dank u wel

Tamara en Sven
B&B Koto

In eerste instantie werd mijn beeld over inclusief toerisme in de loop van het project flink bijgesteld. Ik heb betere inzichten in de noden en verzuchtingen van mensen binnen de inclusief toerisme doelgroep. Eén van die inzichten is dat deze groep uiterst divers is, en dat elke sub-groep elk zijn eigen bijzondere aandacht verdient.

Als kleinere of privé organisatie is het bijna niet mogelijk een ‘algemeen aanbod’ voor de hele doelgroep op te zetten,  daarvoor zijn de bijzonderheden te divers en de bijhorende aandacht (+investeringen) te groot.

tekening maarten en maaike

Desalniettemin kan elke toeristische aanbieder wel degelijk, mits een open geest, wat bijzondere aandacht en  luisterbereidheid, véél meer ‘inclusieve toeristen (?)’ ontvangen dan ik voor dit project had gedacht. In dit project werd voor mijn accommodatie gewerkt op mensen met hoorproblemen, wat prima bleek te werken. Een aantal opgemerkte aandachtspunten lijken makkelijk en snel.

Ook al verwacht ik, als gevolg van dit project, niet meteen grote toename in het aantal reserveringen, ik hoop dat toch dat die enkelingen die de weg naar onze boot vinden zich welkom zullen voelen en beter begrepen.

Maarten Laga
B&B Boat

Persoonlijk vond ik het project een enorme meerwaarde. Dit vooral op het gebied om anders naar je organisatie en omgeving te kijken. Er zijn ongelooflijk veel opportuniteiten om bepaalde doelgroepen met open armen te kunnen ontvangen waardoor hun respect en appreciatie groeit en je eigen voldoening er bovenuit steekt.

We hebben de kans gehad om bij het proces betrokken te worden, het was in eerste instantie een eye opener, vervolgens werden opportuniteiten in kaart gebracht en aangereikt. Het is nu aan ons om verder te werken aan de implementatie en blijven op zoek te gaan naar verbetering om een volwaardige partner binnen inclusie te worden.

Dank aan het volledige team !!!

Kim Vanrutten
Hoeve Roosbeek

Voor mij is toch wel de impact geweest (nog steeds) dat het geen eenvoudige materie is, inclusief toerisme. Ook dat je vooral niet de illusie moet hebben dat je voor iedereen goed kunt doen. Wij hebben zelf dan ook moeten concluderen dat onze 100% toegankelijke woning niet voor alle doelgroepen geschikt is. Begin eerst maar eens aan de definitie van “alle doelgroepen”. Dat is al niet te doen. Wél hebben wij als grote organisatie de luxe om in die toekomst beslissingen te nemen waar ze andere doelgroepen dan die we nu bereiken, alsnog kunnen benaderen. Maar ook voor ons stopt het ergens.

Daarnaast hebben we als organisatie geleerd dat sommige kleine aanpassingen al een groot verschil kunnen maken. Dingen waar je zelf niet eens bij stilstaat, zoals de juiste hoogte van kledinghaakjes, of informatie op de website verschaffen. Of zelfs de wijze waarop je informatie op de website deelt (lettertype, letters niet door foto’s heen etc. Voor ons is deelname aan het Tetra-project vooral een reis geweest waar we in de toekomst, wanneer we  keuzes en beslissingen moeten nemen, veel aan zullen hebben. Ik denk hierbij aan de nieuwe huisjes, de aanstaande verbouwing van de receptie, etc.

Ook wil ik deze gelegenheid nog eens aangrijpen om heel hard dankjewel te zeggen aan Nele, Elke en iedereen die dit project mogelijk heeft gemaakt.

Ineke Holtzer 
Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer