Inclusief toerisme als businesstransformator voor logiesverstrekkers en bedrijven – TETRA project
Ervaringen van deelnemers
Case Study Touchpoint 2
EEN VLOT TOEGANKELIJKE RECEPTIE VOOR IEDEREEN
Illustratie aan de hand van case: Provinciaal recreatiedomein Zilvermeer
Provinciaal recreatiedomein Zilvermeer is vooral gekend voor haar mooie meer, hagelwitte strand en recreatieve faciliteiten. Daarnaast heeft het Zilvermeer ook een uitgebreid campingterrein en 26 vakantiehuisjes. Vanuit die insteek hebben ze deelgenomen aan dit TETRA- project voor zoveel mogelijk gasten, mensen met een beperking, mensen met aangepaste dieetwensen, mensen met een ander geloof […].
Wij proberen en willen heel graag daarin zo ruim mogelijke opties bieden”, zo vertelt Ineke, Facility Manager en Adjunct Directeur van het domein. Een mooi voorbeeld hiervan is de toegankelijke vakantiewoning die op het domein aanwezig is. “Die maakt het mogelijk om mensen met een rolstoel of mensen die bedlegerig zijn een fijn verblijf te kunnen bieden.”
Eén van de focuspunten van Zilvermeer tijdens het begeleidingstraject was het fysieke toekomen en inchecken aan de receptiebalie, mede omdat zij reeds plannen hadden om de parking en receptie grondig aan te pakken in het najaar van 2021. “Dan is het toch mooi meegenomen om deze meteen zo inclusief mogelijk te maken voor iedereen?” stelt Ineke. Bij de UD screening (nulmeting) binnen het TETRA-project kwamen al meteen een aantal positieve aspecten alsook verbeterpunten naar boven. Vanaf de parking tot binnen in het receptiegebouw is alles vlak en drempelloos waardoor men eenvoudig met rolkoffers, kinderwagen of fiets kan circuleren. De inkom van het receptiegebouw vinden bij het toekomen scoort vandaag een stuk minder.
“Als je nu op het parkeerterrein staat en je wilt inchecken, dan kijken gasten wel eens een beetje verloren om zich heen […] Hier is er nog wat werk om de gasten meteen te verwelkomen en gemakkelijk en snel in de richting van de receptie te begeleiden”, merkt Ineke op. Daarbij wil Zilvermeer bij de heraanleg van de parking ook inzetten op het gebruik van verschillende materialen zodat personen die blind zijn ook ondersteund kunnen worden bij het navigeren.
Als de gasten het receptiegebouw binnenkomen, dan hebben ze voldoende ruimte om te circuleren met bijvoorbeeld hun bagage. Ook wat betreft natuurlijk licht en kunstlicht zit het interieur al goed. De huidige balie vormt wel een knelpunt.
Ineke: “Onze balie is er helemaal op gericht dat mensen staand inchecken, dus die is hoog en dat is absoluut niet prettig voor kinderen, mensen die in een rolstoel toekomen of voor mensen die blij zijn dat ze met hun krukken tot hier geraken en dan liever even willen zitten. Deze gasten kunnen we momenteel niets bieden. Daar lopen we echt regelmatig tegenaan”. De nieuwe receptiebalie zal daarom wel gedeeltelijk verlaagd worden, zonder schermen die in de weg staan en zo het zicht weer zouden blokkeren. Ook met het kleurgebruik van de vloer, de balie en de wanden zal rekening gehouden.
“We hebben gaandeweg [in dit begeleidingstraject] geleerd dat we nog veel meer zouden kunnen doen. En dat bijvoorbeeld onze 100% toegankelijke vakantiewoning op zich wel rolstoeltoegankelijk is, maar niet ideaal voor mensen die een prikkelarme omgeving nodig hebben of mensen met een visuele beperking […] Dus daar willen we in de toekomst heel graag nog het één en het ander mee gaan doen“, besluit Ineke.