Project omschrijving

Inclusief toerisme als businesstransformator voor logiesverstrekkers en bedrijven – TETRA project

Ervaringen van deelnemers

Case Study Touchpoint 3

DE WAYFINDING VAN UW LOGIES VERBETEREN
Illustratie aan de hand van cases: Koto B&B, Porta Superia B&B en Signburo

Vaak denken we bij een inclusief verblijf meteen aan het wegnemen van fysieke drempels. Dit is inderdaad een belangrijk aspect, niet alleen essentieel voor  personen in een rolstoel, maar ook belangrijk voor bijvoorbeeld personen die tijdelijk of permanent niet goed kunnen stappen, kleine kindjes die de omgeving  zelf willen ontdekken, de gast met zware rolkoffers of kinderwagen, het personeel met een poetskar… Toch zijn er daarnaast nog talloze andere aspecten die we kunnen verbeteren om het verblijf aangenaam en comfortabel te maken voor iedereen. De wayfinding van een logies is hier één aspect van. Hier willen we in dit  onderdeel dieper op ingaan.

Wayfinding verwijst naar het proces van bewegen met het doel om naar een bepaalde ruimtelijke bestemming te navigeren. Het wordt dikwijls geïnterpreteerd  als bewegwijzering, die ons van plek A naar B brengt, maar wayfinding is veel breder dan dat. Het omvat een totaalaanpak die start bij de structuur en het  concept van het gebouw.

Het concept alsook de schaal van uw logies spelen hierbij een rol. Maakt uw circulatie bijvoorbeeld een cirkelvormige beweging waarbij men in rondjes kan  blijven lopen? Of lijken alle gangen op alle verdiepingen heel erg op elkaar? Dan kan dit verwarring, stress of andere negatieve gevoelens oproepen bij de  gebruikers.

Dit zijn niet de emoties die u als logiesuitbater wil koppelen aan een verblijf in uw logies. Sommige zaken kunnen we eenvoudigweg niet meer aanpassen bij een  bestaand logies aangezien deze vroeg in het ontwerpproces moeten worden meegenomen. Toch zijn er een aantal (kleine) ingrepen die een wereld van inclusief  verschil kunnen maken. We bekijken met enkele logiesuitbaters hoe zij dit aanpakken en krijgen meer inzicht vanuit de ervaringen van personen die blind zijn, om zo de wayfinding voor iedereen te verbeteren.

Inclusief toerisme in een historisch pand.

In het hart van Mechelen vinden we B&B Porta Superia terug, uitgebaat door de ondernemers Kurt en Michael. Zij stapten met veel enthousiasme in het TETRA- project vanuit de instelling dat ze iedereen graag willen verwelkomen en verwennen in hun logies, ongeacht hun specifiek noden. Doorheen het begeleidingstraject is hun interesse voor de doelgroepen van personen met zintuigelijke beperkingen gegroeid en zetten ze hier extra op in. Hoe pakken zij het vandaag aan om hun logies te verbeteren voor deze gasten?

Samen met Signburo te Hasselt zijn Kurt en Michael gaan kijken wat de mogelijkheden zijn naar inclusieve signalisatie. “Deze signalisatie moet niet alleen voor  zoveel mogelijke mensen duidelijk leesbaar zijn”, zegt Johan van Signburo, “hij moet ook mooi in het geheel van het Art Déco gebouw passen.” Naast aandacht  voor een duidelijk kleurcontrast, lettertype en een goede lettergrootte bekijken ze daarom ook om braille aan de bordjes toevoegen. “We weten dat niet alle personen die blind zijn braille kunnen lezen, maar het zal alvast een grotere groep mensen kunnen helpen.

“Het is dan ook erg belangrijk dat de bordjes op de juiste hoogte en plek worden aangebracht zodat deze naast zichtbaar ook voelbaar zijn”, vult Johan aan. Naast de signalisatiebordjes willen Kurt en Michael gebruikmaken van universele symbolen die ook voor hun internationale gasten begrijpbaar zijn. “Ik heb een leuke  iconenset gevonden die ik kan gebruiken. Ik zou deze […] graag met een gouden kleur in de juiste grootte op de muren willen schilderen, zodanig dat het ook ten opzichte van onze donkergroen muren voldoende contrastrijk is”, vertelt Kurt.

De trap is een ander element dat ze wensen aan te passen in functie van meer zichtbaarheid bij de wayfinding doorheen het gebouw. “We zijn bijvoorbeeld aan het kijken hoe we de trap beter kunnen uitlichten zodat dat deze goed zichtbaar is voor iemand die slechtziend is, zonder het origineel stijlvol karakter van de trap te  verliezen.” De doelstelling dat alle gasten zich zelfstandig naar hun kamer kunnen begeven is hierbij een belangrijk gegeven.

Ook in de gastenkamers blijven Kurt en Michael alert voor inclusieve tranformatiemogelijkheden om de gasten te ondersteunen om alles eenvoudig terug te vinden. Hier zetten ze onder meer in op  domotica om dit te realiseren: “We zijn nu bezig om één kamer voice controlled te maken, zodat dat daar iemand die slecht ziet commando’s kan geven om bijvoorbeeld de wekker te zetten, de radio aan te zetten of de lichten te bedienen zonder dat hij of zij teveel moet zoeken in de kamer.” Toch blijkt de zoektocht naar welke items voor personen die slechtziend of slechthorend belangrijk zijn niet altijd zo evident.

“We hebben daarom onlangs een wedstrijd uitgeschreven via het TETRA-project en we hebben iemand bereid gevonden om de hele customer journey van onze  B&B als slechtziende persoon een keer onder de loep te nemen, zoals het boekingsproces, maar dus ook de wayfinding en de voice control in de kamer.” Met deze  tips gaan Kurt en Michael dan weer verder aan de slag om hun verblijf nog inclusiever te maken voor iedereen!

HET GEBRUIK VAN GEUREN ALS HULPMIDDEL OM TE ORIËNTEREN

Sven en Tamara baten samen Koto B&B uit in Antwerpen. Sven is blind is geworden op latere leeftijd en vertelt over zijn ervaringen met geuren en wayfinding en  hoe ze dit in hun B&B hebben toegepast: “Voor mij is geur één van de eerste impressies die me opvallen wanneer ik een ruimte binnenkom. Door middel van de  geur krijg ik een gevoel van de grootte van de ruimte, de hoogte van de plafonds, van de ruimte zelf…”. Daarom werken Sven en Tamara ook bewust in hun B&B  met geuren en texturen die verschillen in alle ruimtes van het gebouw. Elke gastenkamer heeft een eigen thema en sfeer, gelinkt aan een land of werelddeel, en een  daaraan verbonden geur. “Wanneer ik in een kamer kom met een exotische geur, geeft me dat meteen een fijn vakantiegevoel”, vertelt Sven. “We hebben zelfs verschillende geuren in de winter en in de zomer”, vult Tamara aan. Maar ook in de tuin van Koto B&B wordt veel aandacht geschonken aan geuren. De 2 tuinsuites, en een derde in aanbouw, liggen aan de achterzijde van de tuin. Om van het hoofdgebouw naar deze suites te gaan, kan je het tuinpad nemen.

tekening tamara en sven